تاریخ انتشار : جمعه 31 شهریور 1396 - 15:37
کد خبر : 24322

پیشنهاد راه اندازی موزه تمدن مارلیک و موزه معماری چوب/ گزارش تصویری

پیشنهاد راه اندازی موزه تمدن مارلیک و موزه معماری چوب/ گزارش تصویری

رضا معصومی راد تصریح کرد: هر یک از محصولات شاخص گیلان می تواند حداقل یک هفته جشنواره داشته باشد. برنج، چای، زیتون، ابریشم و … هرکدام می توانند یک برند باشند.

بیست و ششمین نشست تخصصی توسعه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با موضوع «جایگاه گردشگری در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه با تأکید برگیلان» با سخنرانی دکتر رضا معصومی‌راد عضو هئیت علمی دانشگاه گیلان و رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزشی سازمان برنامه و بودجه کشوردر سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

یکی از اصلی ترین محورهای فعالیت گیلان در آینده باید گردشگری و توریسم باشد

در ابتدای این نشست کیوان محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با اشاره به تاریخچه گردشگری در جهان گفت: در گذشته گردشگری مخصوص قشر خاصی از جامعه بوده است اما امروزه همانطور که علم گسترش پیدا کرد گردشگری هم بخشی از زندگی اکثر انسان هااست.

وی با بیان اینکه در ادبیات دینی ما هم به گردشگری و سیر و سفر تاکید شده است افزود: این سفرها ضمن آنکه ما را با سرنوشت جوامع آشنا می کند ویژگی های مثبت هر جامعه را نیز نشان می دهد.

کیوان محمدی ویژگی های گیلان را عاملی برای گردشگرپذیر بودن این استان دانست و تصریح کرد: در کنار جاذبه های طبیعی، کوه، دشت، جلگه، جنگل، دریا، شیوه زندگی مردم این استان مثل کشاورزی و برنج و باغات زیتون و چای و همینطور ابریشم جاذبه ای ایجاد می کند که حتی کشورهای دیگر نیز علاقمند به دیدن آن هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گردشگری را یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی گیلان دانست و اظهارداشت: یکی از اصلی ترین محورهای فعالیت گیلان در آینده باید گردشگری و توریسم باشد.

کیوان محمدی افزود: در محیطی که طبیعت بکر و کم نظیری دارد به دو شکل می توان تصمیم گرفت. یا یک مسافرخانه با هزینه کم راه اندازی شود و یا یک هتل ۵ ستاره با در نظرگرفتن زیرساخت های کافی برای جذب گردشگر خارجی راه اندازی شود. طبیعتا مورد دوم هزینه به مراتب بیشتری دارد اما تاثیرگذاری اقتصادی آن قابل مقایسه با تصمیم اول نیست. 

ترویج بیشتر اخلاق توریسم پذیری در استان

وی همچنین بر ضرورت وجود اخلاق توریسم در استان تاکید کرد و گفت: اگر چنین اتفاقی رخ ندهد گردشگری تاثیر منفی خواهد دید. ضمن اینکه نباید به بهانه ساخت و ساز زیبایی های گیلان را از دید خارج کنیم. جاده های گیلان در دو سمت نیاز به زیباسازی و ساماندهی دارد.

راه آهن گیلان یکی از زیباترین راه آهن ها خواهد شد و سال ۹۶ افتتاح می شود

کیوان محمدی با اعلام اینکه راه آهن رشت یکی از زیبا ترین راه آهن ها خواهد شد گفت: این راه آهن سال ۹۶ افتتاح می شود و این راه آهن یک جاذبه گردشگری خواهد شد.

گیلان از لحاظ پدافند به راه دسترسی دوم نیازمند است

وی در خصوص راه زمینی هم گفت: ۸ کیلومتر از مسیر رشت قزوین باقی مانده اما به دلیل نوع ابنیه به اندازه کل مسیر هزینه دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با تاکید بر اینکه گیلان باید راه دومی هم داشته باشد خاطرنشان کرد: مسیری از شرق به سمت قزوین در حال مطالعه است و این راه از لحاظ پدافند هم ضرورت دارد.

راه اندازی موزه معماری چوب در شیلات بندر کیاشهر

محمدی در ادامه گفت : مجموعه ای در شیلات کیاشهر وجود دارد که پتانسیل راه اندازی موزه معماری چوب را دارد. برای فاز مطالعاتی آن بودجه ای در نظر گرفتیم و می تواند یک جاذبه گردشگری باشد.

جایگاه گردشگری در سند ششم توسعه و دستاوردهای آن

در ادامه رضا معصومی راد، رئیس امور فرهنگی گردشگری و ورزشی سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور با اشاره به استقبال خوبی که از نشست های علمی و تخصصی در گیلان می شود ، گفت: بحث گردشگری در برنامه ششم توسعه در سه بخش اقتصاد مقاومتی، پیشتازی علم و فناوری و تعالی فرهنگی آن اشاره شده است.

معصومی راد با تاکید بر کاهش وابستگی به درامدهای نفتی و توجه به ظرفیت های بومی ، افزود: در برنامه ششم توسعه برای اولین بار به بحث گردشگری پرداخته شده است و با تاکید بر توسعه پایدار از طریق صنعت ایرانگردی رشد ۵ برابری گردشگران پیش بینی شده است.

رئیس امور فرهنگی گردشگری و ورزشی سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور همچنین بازتوزیع جمعیت و ثروت را از دیگر دغدغه های مهم در این برنامه خواند و گفت: گردشگری در درازمدت می تواند نتایج مثبت فراوانی داشته باشد.

معصومی راد در ادامه اظهارداشت: نباید از روز اول نگاه درامدزایی به گردشگری داشته باشیم. این روند در کشورهای اطراف مثل ترکیه هم به همین شکل بوده است.

وی افزود: باید با حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و ایجاد زمینه های مشارکت حداکثری جامعه به سمت رونق گردشگری گام برداریم. و در این صورت بهبود انسجام ملی، تقویت هویت ملی،تعاملات منطقه ای و جهانی، تغییر نگرش نسبت به ایران و صلح و امنیت از جکله دستاوردهای رونق گردشگری خواهد بود.

ارکان صنعت گردشگری در حوزه جاذبه ها

رضا معصومی راد به تشریح ارکان صنعت گردشگری در حوزه جاذبه ها پرداخت و گفت: جاذبه اقامتگاه، حمل و نقل، خدمات گردشگری، رستوران و زیرساخت ها نیازمند توجه ویژه است. 

راه اندازی موزه تمدن مارلیک

وی با بیان اینکه در گیلان عمدتا جاذبه ها طبیعی هستند ادامه داد: البته جاذبه های فرهنگی و تاریخی نیز در این استان وجود دارد و تمدن مارلیک تمدن درخشانی بود که به دلیل فرسایش آثار کمتری باقی مانده است و با راه اندازی موزه تمدن مارلیک می تواند به جاذبه ای برای گردشگران تبدیل شود.

پروژه های اقامتی نیمه تمام و همچنین صنایع دستی گیلان بیش از ۷۷۰۰ شغل ایجاد می کند

معصومی راد تعداد پروژه های اقامتی نیمه تمام گیلان را ۷۶ مورد اعلام کرد و گفت: تکمیل آن ۱۳۹ میلیارد هزینه دارد و ۵۷۷۵ نفر اشتغال زایی می کند . 

وی در خصوص پروژه های نیمه کاره حوزه صنایع دستی نیز گفت: ۲۹ پروژه که به ۳۰ میلیارد اعتبار نیاز دارد ۱۹۹۰ شغل ایجاد خواهد کرد.

کدام کشور ها بیشترین گردشگر  و کدام کشورهای بیشترین درامد گردشگری را دارند؟

معصومی راد تصریح کرد: فرانسه، ایالات متحده، اسپانیا، چین و ایتالیا به ترتیب بیشترین گردشگر را دارند و از لحاظ تولید ثروت ایالات متحده، چین، اسپانیا، انگلیس و فرانسه در رده های اول تا پنج هستند.

مقایسه گردشگران خارجی ایران و ترکیه

رئیس امور فرهنگی گردشگری و ورزشی سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور افزود: ۸۷ درصد سهم گردشگر خارجی به ایران مربوط به ۱۰ کشور است که عمدتا از کشورهای همسایه ایران هستند. عراق، آذربایجان،افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، بحرین، هند، کویت و چین ده کشور اول هستند. اما این رقم برای ۱۰ کشور اول در ترکیه ۳۴ درصد است که نشان می دهد توزیع گسترده تری برای گردشگران ترکیه وجود دارد.

رضا معصومی راد همچنین به ۹ موزه گیلان اشاره داشت و گفت: موزه رشت، میرزا حسین کسمایی و میراث روستایی از جمله این موزه ها هستند که مورد آخر از رونق بالایی برخوردار است و می توان در اطراف آن نمایشگاه هایی دایر کرد تا ضمن رونق بخشی به صنایع دستی، به اشتغال زایی و جذب گردشگر بیشتر نیز کمک شود.

برای محصولات گیلان جشنواره برگزار شود

وی در خصوص پیاده راه فرهنگی رشت نیز گفت: باید زندگی مردم در این پیاده راه جریان داشته باشد.نقاشی، کاریکاتور، تئاتر، کشاورزی و خوراک و … باید بیشتر دیده شود.

رضا معصومی راد تصریح کرد: هر یک از محصولات شاخص گیلان می تواند حداقل یک هفته جشنواره داشته باشد. برنج، چای، زیتون، ابریشم و … هرکدام می توانند یک برند باشند.

چالش های گردشگری در حوزه جاذبه

وی به بررسی چالش های موجود در جاذبه های گردشگری گیلان پرداخت و اظهار کرد: ارزش های نهفته ای وجود دارند که از آنها غفلت شده اند به عنوان مثال وقتی تندیس شیون فومنی نصب می شود می توان در کنار آن پیرمردی با لباس محلی مستقر کرد که اشعار شیون را برای بازدیدکنندگان بخواند تا در راستای روح بخشیدن به جاذبه ها گام برداشته شود.

معصومی راد همچنین گفت: هراس از اثرات مخرب گردشگر در محیط زیست باید با تغییر نگرش همراه شود و ضمنا برای حمایت از مالکان ابنیه تاریخی از ظرفیت های بخش خصوصی با در نظرگرفتن امتیازات ویژه استفاده شود تا ضمن حفظ آثار به رونق گردشگری کمک شود.

رئیس امور فرهنگی گردشگری و ورزشی سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور افزود: در ایران به دنبال گردشگری فرهنگی هستیم تا گردشگران با اصالت میزبان آشنا شوند.

ارائه آماری از گردشگری

وی با بیان اینکه ۵۴ درصد گردشگری بین المللی هوایی است، گفت: ضرورت افزایش جریانات آمد و شد هوایی برای استان گردشگرپذیری مانند گیلان اجتناب ناپذیر است.

رضا معصومی راد در ادامه گفت: ۵۳ درصد به منظور تفریح، ۱۴ درصد شغلی، ۲۷ درصد دیدار با آشنایان و ۶ درصد موارد دیگر در سفر گردشگران است.

وی با بیان اینکه نباید گردشگری در ایران به مثلث اصفهان، شیراز و یزد محدود شود تصریح کرد: باید با در نظر گرفتن محورهای گردشگری سهم شهرهای دیگر در این گردشگری ها دیده شود.

رئیس امور فرهنگی گردشگری و ورزشی سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور به ارائه آماری از گردشگران ایران پرداخت و گفت: ۴ میلیون و ۹۱۱ هزار گردشگر در سال ۹۵، ۵ میلیون و ۱۸۱ هزار در ۹۴، ۵ میلیون و ۴۴ هزار در ۹۳، ۴ میلیون و ۸۰۱ هزار در ۹۲، ۴ میلیون و هفتاد هزار در ۹۱، ۳ میلیون و ۲۹۴ هزار در ۹۰، ۳ میلیون و ۱۲۱ هزار در ۸۹ و ۲ میلیون و ۲۷۲ در سال ۸۸ داشته ایم و چشم انداز ۲۰ میلیون نفر در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

معصومی راد در پایان گفت: یکی دیگر از مسائل توزیع فصلی گردشگر است که نباید در ایام تعطیل در گیلان متمرکز باشد. 

حفظ آثار میراثی نیاز به عزم ملی و مشارکت عمومی دارد 

رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان هم با اشاره به اینکه در دوران ۸ ساله از افق چشم اندازمان تقریبا غافل بودیم گفت: برجام فضای تعامل با کشورهای دنیا را ایجاد کرد و دورازه های ایران برای ورود گردشگر باز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان لغو روادید و ایجاد ابزارهای مختلف برای معرفی بهتر کشور را لازمه توسعه در سطح ملّی دانست و اظهارداشت: باید به بازارهای هدف گردشگری در قالب جشنواره و نمایشگاه ورود کنیم.

وی گردشگری را صنعتی فرابخشی دانست و گفت: برای توسعه گردشگری باید تعامل و همکاری بیشتری بین دستگاه ها صورت بگیرد.

رضا علیزاده همچنین به مشکلات حقوقی و ضابطه ای و اجرایی در سواحل اشاره کرد و ادامه داد: باید با رفع موانع، حاشیه امنی برای سرمایه گذار بخش خصوصی در این حوزه ایجاد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به ضرورت ثبت ملی برخی موارد گفت: ماسوله، قلعه رودخان و جنگل های هیرکانی نمونه هایی است که باید ثبت ملی شود تا فرصتی ملی برای ثبت جهانی و جذب گردشگر ایجاد شود.

 وی در خصوص ابنیه تاریخی گفت: مکانیزمی برای حمایت و تشویق مالکین این بناها تعریف شود و بودجه بیشتری به این حوزه اختصاص یابد.

رضا علیزاده با تاکید بر گسترش زیرساخت ها به موازات اقدامات روبنایی تصریح کرد: فرهنگی نیازمند توجه بیشتری است و منابع مالی مورد نیاز باید تامین شود.

وی ادامه داد : ۱۱۰۰ بنای تاریخی در گیلان است که به واسطه نوع اقلیم در معرض فرسایش است و نیاز به منابع مالی بالایی برای ترمیم و نگهداری دارد.

علیزاده با بیان اینکه پول چکه گیری سقف به تعداد بناها را هم نداریم تصریح کرد: حفظ آثار میراثی نیاز به عزم ملی و مشارکت عمومی دارد.

در پایان این نشست روشن بابایی و مختار جباری از اساتید دانشگاه و از فعالین عرصه گردشگری گیلان نیز به ارائه دیدگاه و نقطه نظرات خود پیرامون موضوع سخنرانی پرداختند.

بسیاری از آثار تاریخی قزوین با ورود شهرداری در زمان دکتر نصرتی احیا شد

روشن بابایی با اشاره به اینکه به عنوان مشاور شهرداری قزوین در زمان دکتر نصرتی فعالیت کرده است گفت: در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نباید همه امور به اداره کل میراث واگذار شود. در زمان دکتر نصرتی آثار تاریخی زیادی با ورود شهرداری احیا شد. 

وی افزود: نکته دیگر این است که ما اطلاعات جامعی در اختیار نداریم و اطلاع رسانی در حوزه گردشگری نیز ضعیف است. حتی وبسایت های گردشگری هم از جذابیت، کیفیت، گیرایی و رنگ خوبی برخوردار نیستند. 

این استاددانشگاه ادامه داد: گیلان در شرایط فعلی با وجود تمام پتانسیل ها در لایه سوم جذب گردشگر در کشور قرار دارد.

مختار جباری هم با اشاره به شیوه های جذب گردشگر در شهرهای مختلف، رویداد محوری را از راه های جذب گردشگر در رشت دانست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.